top of page

Je overlevingsmechanisme met pensioen





Controle, vermijden, pleasen, ontkennen, bagataliseren, dissociëren en sterk zijn. Dit zijn allemaal overlevingsmechanismes. En je overlevingsmechanisme heeft maar één taak: nooit meer dàt.


Dàt nooit meer

Het 'dat' gaat over de traumatiserende of indrukwekkende gebeurtenis waar je pijn hebt gevoeld. Deze pijn is letterlijk too much geweest waardoor je bevroor (freeze). Dit bevriezen wordt ook wel fragmenteren genoemd. Je laat een deel van jezelf (het traumadeel) achter om te kunnen overleven.


Stress- vs trauma reactie

Vaak wordt gezegd: je vecht, vlucht of bevriest. Maar er zit een duidelijk onderscheid tussen deze drie. Vechten en vluchten zijn stress reacties in het moment van de gebeurtenis. Als beide vormen geen optie meer zijn en dan neemt de stress zodanig toe dat bevriezen de enige optie is. Bevriezen is een trauma reactie = fragmenteren.


Als je overlevingsdeel maar één taak heeft, dan kun je je voorstellen dat het overlevingsdeel heel sterk kan worden. En je daarmee patronen ontwikkelt die zich op meerdere gebieden in je leven tonen. Voor de mensen in je omgeving kan het ook heel herkenbaar zijn wat je overleving is; denk aan hij die zijn kop in het zand steekt, wegkijkt, eroverheen praat, het kleiner maakt of zegt dat je sterker moet worden.


Drie delen

Door de fragmentatie besta je eigenlijk uit drie innerlijke delen:

  • gezond

  • trauma

  • overleving

Je gezonde- en je trauma deel wil groeien en weer verbinden met elkaar. Daar steekt je overlevingsdeel dus een stokje voor. Maar...


Je lichaam weet wat je hoofd vergeet

Er is niks weg. Alle delen van jezelf zijn er gewoon. Weliswaar ergens verstopt in het celgeheugen van je lichaam. Hoe mooi is dat. Alles wat je nodig hebt, is dus aanwezig in jezelf. Nu alleen de vorm vinden die bij je past om jezelf weer te herenigen.


Pensioen

Je overlevingsdeel heeft je gered. En gelukkig maar. Een hele gezonde reactie dus. Alleen die ervaring was toen, daar hoef je nu niets meer mee. Je overlevingsdelen kunnen met pensioen; stoppen met hard werken om jouw gezonde - en trauma deel weg te houden van de pijn van toen. En zodoende meer ruimte creëren voor het gezonde deel van jezelf. Dan ziet je wereld er heel anders uit. Het gezonde deel ziet namelijk de realiteit helder zonder oordeel en is ontvankelijk om het trauma aan te kijken.


Er is altijd een gezond deel aanwezig in jezelf


Iopt opstelling is een manier om aan de slag te gaan met je innerlijke delen. Wat ook al heel helend kan zijn is het lezen van Stilstaan bij trauma van Vivian Broughton.


Als je het prettig vind dat ik met je meekijk? Check dan mijn aanbod. Of kom gerust naar een opstellingen dag.





Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief
vol met handvatten om jezelf verder af te pellen

bottom of page